Az ezüst kupa képi mondanivalója annak az ősi hitvilágnak, gondolatrendszernek a megvalósulása, mely szerint minden földiségben van kozmikus természetű is : „Mint fent, úgy lent” örök törvénye érvényesül. Jellemző rá, hogy a népművészet képi nyelvének sajátosságait mutatja meg, ugyanakkor a honfoglalás kori,ill. a velünk rokon szkíta népek művészetével egyezik. Ez tükröződik a vizuális alakzatok egymásba való átalakulásában,a képi építkezés alap- elemekből történő ragozó jellegében,az állati-és növényi lét közti átváltozást megjelenítő, lebegtetett,formák alkalmazásában.
Képi beszéde,vallásos tartalma okán ez nem egy hétköznapokban „bármikor-bárhol” használandó tárgy,hanem a téridő kitüntetett pontján megjelenő szakrális létező. A bor megivása adott időpontban rítussá válhat,szakrális lényeget magában hordozó cselekedetté alakulhat. A bor létrejötte maga egy szenvedéstörténet : A szőlőszemekből szép piros bor lesz,s ezen kívül még valakinek a vére jelenik meg ezen az úton. Magasabb szellemi szinten a szölő az a gyümölcs,vagy test,amiből Krisztus vére lesz. Ezt kell felszabadítani,ez egy energia.
A bor misztériuma (ovasmány) >>
Az energiák felszabadítása alulról felfelé irányuló mozgás,-vertikális tengely-mely összeköti a lentet (: kupa alsó része-talpazat,kis medalionok)a fönttel (: kiszélesedő felső rész,nagy mandorlák).
A kupa alsó része – fogó rész – zártabb rendszer. Összeszűkül az élet,mely még zárt,csíra –szerű állapotban van. Ez úgy ábrázolódik az ősi ábrázolási rendszer szerint – a szellem-lélek-test hármas tagozódásában, - hogy maguk alá húzott lábakkal jelenek meg. Testiségük zárt. A születés lent történik,az idő lentjében,az alig moccanatban. Itt válik áldottá az élet. Magzati állapot ez.
Erre utal megformáltságuk is : egyszerűbb formarend jellemzi őket,kevésbé plasztikusak a fent megjelenő mandorlák alakjaihoz képest. Testükben asztrális képírási jegyek : Nap-Hold páros.
Befoglaló keretükben futó növényi minta is csak jelzés-szerű,mint egy ütemterv. Mozgás- diagramm csupán a fenti „növényzet”mozgásához képest. Testiségük tehát zárt,mag-szerű : az élet lentjéhez csatol bennünket. Ugyanezt a lefelé kötő mozgást idézi meg e kis medalionok közti növényzet is.
Szellemi közepük (fejük) éppen testük közepén található,de ugyanakkor ez a „közép” egybeesik a medalion,-mint védőburok-szakrális közepével is.Ebből a középből elindul felfelé az élet : szellemi úton. Ezt a mozgást idézi meg agancsuk. Ez a kisugárzás képlet összetett : lsd. keresztes szarvast : holdsarlóból induló kettős keresztje több szintű megnyilvánulása a Teremtőnek: A holdsarló ölelése maga Boldogasszony,Szűz Mária. Belőle sarjad a Fiú,a testet öltött Isten. Kereszt tövében hármas kör : a szent háromság mag-szerű képlete. A kettős kereszt Életfa képlet is egyben,mely felfelé irányultságot idéz meg. Felfelé köt bennünket.
Kis medalionok felett lebegtetett létformák : madár és növény egybeírt képjele. A madarak még embrionális állapotban vannak. A kupának ezen részét használatkor kézbe fogjuk,tehát az ebben a sávban lévő minták tartakarásba kerülnek. Jelképes értelemben védett állapotban lesznek itt,az élet lentjében, ill. bentjében alakuló „lét-csírák”.
Felfelé haladva a kupak kiszélesedik,formái kitágulnak,így növekedvén. Minden egyre jobban testet ölt,elnyerik számukra végleges,de a teremtés folyamatában csak átmeneti állapotukat. Az alul lévő „madár-növény” fenti , testet öltött formájában már jól felismerhető, madár alakzatként nyilvánul meg. Belső lelkiségük a csigavonal spirálja,szárnyuk növényre emlékeztető kacskaringói visszautalnak „magzati” létük idejére. Fenti,kiteljesedettebb alakjuk nem végleges tehát,csak egy állapot a lét színpadán és összekapcsolódik a „lent”-tel,származásuk eredetével. Így ölelik körül a felső mandorlákat. Szarvas alakjai már plasztikusabbak,relief hatásuk jobban dominál : utalván ezzel a „megnyilvánult”-ság magasabb létfokozatára. Némelyik teste átlóra szerveződik,de ezen kívül mindháromra jellemző a felfelé irányultság : Agancsaik mozgásiránya magasabb szellemi tartományok felé jelöli ki az utat. A kupa felső és alsó része is hármas osztatú.A Szent háromság tehát nemcsak e kis egységben,hanem a kupa hármas tagolásában (:felső,-középső,-alsó világ),nagy egységben is jelen van.